onsdag 30 december 2009

Chhibo Busty

Hej Vänner,
idag sitter jag ute på resorten i Chhibo Busty och skriver på en lånad svensk dator. Tyvärr är det en ganska långsam uppkoppling så vill ni se bilder härifrån får ni gå in på www.chhibo.org som är en svensk hjälporganisation för byn där vi är just nu.

Jag kan bara fortsatta att lovorda vår resa allt är helt underbart. Just nu har vi 3 dagar här på Chhibo Busty Resort. Igår åkte vi riverrafting på Teesta River mitt under strejken för ett eget Gorkhaland. I sann Lindelöf anda så år det full happening. Kallt och blött var det och vid slutet av resan var den bron som vi var tvugna att passera stängd. Där står vi 4 st genomsura svenskar i kortbyxor och t-shirt, barfota och utan pengar och utan guide.
Till slut kommer det en Jeep typ gammal (jätte gammal) armejeep, i denna jeep lastas det 4 jätte svenskar, 3 indier, 1 indiskt barn och utöver detta 4 st indier på utsidan. Emil fick ytterplats med knapt stängbar dörr och på stupsidan av vägen. Jag lovar att han höll i jätte hårt varje gång den obefintliga fjädringen saggade ihop.
Vi snirklade oss förbi alla köer tills vi befann oss under bron, promenad uppå och över bron och på bron väntade vår guide Anup och 2 hojar på "rätt" sida. När jag och Linus promenerade barfota i väntan på skjuts var helt plötsligt vi turistattraktion för alla som väntade på att brostrejken skulle ta slut.

Idag har det varit mamma paradis med shopping i Kalimpong. Tyvärr finns det inte kläder i skandinaviska storlekar och vi fryser så ända in i bänken. Vi har åkt till Indien för att få lite värme men ack vad vi är "lurade". Flerglas fönster, isolering och centralvärme finns inte. Vi sover med tjockt täcke, 2 filtar, pyjamas, strumpor och kofta.

Tillbaka till körning så är vägen mellan Kalimpong och Chhibo som ett mindre träningsläger inför Novemberkåsan med en Java framför allt varje kväll när det är mörkt på tillbakavägen.

Imorgon hoppas vi på bra väder för då ska vi flyga skärm med vår värd Roger. Jag håller tummarna för att min kära make äntligen ska få göra detta. Om allt funkar så blir det i vart fall med en skärm från SkyAdventures i Kåseberga. Vi eller ialla fall jag tackar Roger för att jag fick ta med skärmen ner och får en stor resväska att fylla på hemvägen.

Till sist vill jag tacka Maggan och Stig (Rogers mamma och pappa) som lånat ut dator och bjuder på te och kakor.

Kram Petra

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar