fredag 29 juli 2022

Norge 2022 dag 5

Frukost på Hardangerfjord hotel.


Jag får nog revidera antalet tunnlar igår. Idag har jag börjat räkna, första timmen 29 st längs med huvudvägen mot Bergen. Nu vänder vi in i landet igen mot Vossefangen.


41 tunnlar senare stax före Voss får jag ett mindre vansinnes anfall på Triumphs besvärliga varningssystem, hallååååå lågt däcktryck igen…. Fast vid nästa stopp får jag ta tillbaka, jätte spiken Arne i bakdäcket. Vianor i Voss blir nästa stopp för att ta ut spik o plugga däck.



Med nylagat däck via Biltema vidare mot Aurlandsfjället.



 Det blev ett lunch stopp på hotell Stalheim och så skulle vi köra en pytteliten slingrig väg men den var stängd så det vara bara till att snällt fara ut på en mördande E16.





Sedan blev det vägen över berget istället för Lærdalstunnelen som med sina 24510m är världen längsta tunnel. Denna körde vi igenom för typ 15 år sedan och jag hade en vansinnigt arg Linus bak som absolut inte ville åka tunnel…




Efter att ha avverkat 2 färjor och 54 tunnlar är vi äntligen framme vid kvällens logi. Från 5 stjärniga hotell till 600kr Airbnb stuga utan vatten och toa/dusch i sidobyggnad.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar