lördag 16 april 2016

Gäst på gården

Efter att ha gömt sig i 14 dagar i verkstaden och garaget utan vatten och mat så kom lille katten fram idag.
Helt plötsligt världens modigaste och utmanar både tuppen och Besviken och dessutom försöker kela med hönorna.

Linus döpte den till Braveheart.

Söt och modig är den i allafall. Vi får se hur länge den stannar.

Forden

Idag var Stefan jättegullig och städade den starkt rörelse reducerade fruns verkstad ( 3 veckor kvar till gipset ska av).
Enda problemet för mig är då motprestationen. Helt plötsligt sitter jag och syr ny klädsel till mitt hatobjekt. Ford Tanus 17M från 1965. Fattar ni hur läbbig en 51 år gammal klädsel är när man ska sprätta isär och malla.

Mega bläää!!!! 

Det mest positiva är att jag kanske kan tycka att det är okej att åka med när det slutar damma på insidan när skumgummit smular sig genom fjädrarna.

 

torsdag 31 mars 2016

Äntligen är solpanelerna uppe

För förra lördagen började vi så smått montera våra paneler och vi blev förvånade över hur pass enkelt det faktiskt var.
 
Lite besvikna konstaterade vi att söndagen var vikt till annat och jag var på auktion i Trelleborg och köpte en fin matta till vår nya hall.
Under påskhelgen var det bokat påskmiddag hos pappa och Anja och sedan hem till söta syster/svägerska Helena Lördag-Måndag så var det bara skärtorsdagen ledig för paneler och vi skyndade upp på taket. Fram till lunch så var 24 paneler av 60 uppe. En snabb lunch på Sofiedals Golfklubb, nygräddad tunn fläskpannkaka med rårörda lingon, mums. Och det var ju tur att det var gott för det var den sista hyfsade tillagade måltid jag fick fram tills på söndagen.
 
Ett lite för snabt kliv nedåt fick mitt knä att vika sig och jag kände när foten gick ur led eftersom dum fan foten hittade en liten, liten kant att haka fast i. Efter lite besvär fick Stefan in mig i bilen och in till akuten i Malmö. I alla fall en bra dag med väldigt lite kö inne på akuten :-)
 
Ganska snabt hamnade jag på ett akutrum med fascinerande mycket folk i, doktor Ali börjar dra i mitt ben för att genomlysa den, lite jobbigt var det och jag ville bara att han skulle dra foten rätt igen. Det hade han redan gjort utan att jag märkt det och nu skulle han bara bestämma om jag skulle opereras inom 6 eller 24 timmar. Mitt vadben var brutet, suck, där rök både påskmiddag och vår trevliga resa till Linköping.
 
 
 
Jag lyckades i alla fall jaga i gång släkten och den inställda resan gav Stefan massor av tid att få upp de kvarstående panelerna, tack Philip för hjälpen.
 
 
 
 

måndag 15 februari 2016

Stairdetails

 I really do understand why stairs are so expensive.
As an amateur (even though I have had an excelent adviser) there is new issues coming up all the time.

Suddenly I realise, the upper part doesn't have a clean cut and the beam which the stair leans on is very narrow. The two lower pieces is only covering up the hole behind.
Now my brain goes maniac, the stair will be moving slightly up and down when we walk in it and what will happen if it break at this narow part?
I will make a  support between the stringers. A large rectangel of leftovers from the stringers, same hight as my beam and coverup together and same width as between the stingers, glue the shortends to the stringers (and probobly a large screw in the thicker lower part) and glue and screw it to the beam.

All this work probobly just because I have so little faith in my own work.

In the corner there is two supports to prevent jiggling. They are supposed to be attached to the wall but it´s an old brickwall and not a good idea. I will just make a mark on the wall and if the stair start to dip down I have to use plan B and ad a leg.


Here is another issue wich makes my brain go banans.
The first and second step is wider to make an illusion of a lager stair and my plan is to skip the right hand rail wich would prevent heavy steps at the outer side. Whoops, how long will it take before a tapped and glued step get loose? I will make a small leg for support at the first step.

måndag 18 januari 2016

Avundsjuka hönor

Tänk vad man är virrig ibland. Nästan som en höna eller jag menar ööhhh... 
Vi kom hem med två kolsvarta Brahmor i Januari och dagen efter försökte våra vita höns byta färg.
Jag tog foto och skulle in och skriva men tänk det hände nog något som flyttade mitt fokus.
Idag tänkte jag fota lite trappdetaljer.

Ja ja nu blev ju iallafall detta skrivet.

lördag 9 januari 2016

The stair projekt is still alive.

After a long summer project with preparaten for our solarpanels wich included a new roof and repairing the over 100 years old beams at our stable we have finally moved the stair project indoor. 
 
The first part is in place and now I have to fit in the stair and paint while Stefan tries to isolate and build walls upstairs. 
After we extended the hole in the floor/celing to the full length we relised 78cm is to narrow.
So a qick rush to the carpenter store for a new beam and then the saw in the floor. 15 cm later we are in the buissines again.
Now its a little bit like in Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter, we lives in Mattisborgen. Dirty, cold and draughty with a devilscrack in the middle.

onsdag 6 januari 2016

Brandbilsröd

Det går framåt med vår lilla bil. Undersidan är grundad och målad. Vi har valt färg och den kallas tydligen bilspeditions röd, fast man kan nästan lika gärna säga brandbilsröd. RAL3020.