onsdag 10 september 2025

KBA 2025 dag 5

På dagens meny var det fri lek.

Ändå så är vi lite flockdjur, hela gruppen körde upp till Collet du Linge, skyttegravar från 1:a världskriget med lite guidning av Ole.

Efter det var vi 5 som fortsatte till Haut-Koenigsbourg, en återuppbyggd borg. 1633 brände svenskarna ner den och 1900 påbörjades återuppbyggnaden.

Med lite mindre grupp så blev det lite snabbare körning på härliga bergsvägar och ett snabbstopp vid frihetsgudinnan.

Under besöket i borgen kom det en liten regnskur och färden nedåt blev lite långsammare. Sista stoppet för dagens runda blev Stey Motos Honda i Colmar och numera är min Triumph lite schizofren med ett hondabatteri och jag har ett par nya Dainese stövlar. Jag tror det blev en hyfsad affär. €129+€274= €310 😂

tisdag 9 september 2025

KBA 2025 dag 4


Gårdagens löksoppa gjorde nytta och det var uppstigning före tuppen. Halv 9 var jag tvungen att ha hjälmen på för att hjälpligt skydda mig mot regnet när jag gick till garaget för att förbereda avfärd.

Det blev några bergsvägar som nog var fina men väldigt svårt att uppskatta med swimmingpool i skorna, genomsur mellan knäna och naveln (trotts regnoverall) och dyngblöta handskar.

Vid lunch efter 5 timmars hällregn så kom äntligen solen vi fick avverka de sista 5 timmarna på några fantastiska småvägar och det mesta på motorväg och köer utanför Strassburg.

Total körde vi ca 375km

Idag kom oxå första olyckan, dock var det hemma i Sverige. Linus körde omkull med Intrudern.

måndag 8 september 2025

KBA 2025 dag 3

Idag är det ”bara” 25 mils körning och på Maps 1 timme till nästa hotell 😱

Vi startade kl 9.00 och efter intensivt körande så är nu kl 15:45 och kafferast och det är fortfarande 30 min till Bike-Inn i Treis-Karden vid Mosel 😂

Det som fastnar i minnet är att vi varit i Nürnberg ring området och någonting med Eifel… Och jag tror att de som har hotellet är holländare.

Kvällsmat på Weinstube Knaup var superbra och klart ok prismässigt. Löksoppa, jägerschnizel, en flaska Mosel vin och en flaska vatten €45.

söndag 7 september 2025

KBA 2025 dag 2

En enkel transportdag på ca 50 mil Autobahn och 5 mil härlig tysk skog/berg väg för att ta oss närmare alperna och det kan ju bara bli bättre jämfört med gårdagen…..

Haha, lurad.

Hojarna stod alla kvar prydligt surrade. Bara att koppla loss och ställa upp i kö för att köra av. I god tid då jag passar på att försöka ställa klockan rätt. Slår på tändningen men lyckas aldrig hitta rätt meny. När landgången till slut är nere är mitt batteri tvär slut och jag måste putta hojen av färjan. Som tur är har en resekamrat en liten bister och vi kommer iväg.

Vi kafferasten är jag duktig och kopplar ur kabel till min Quadlock laddare som är starkt misstänkt bov men icke en gnutta ström finns.

Snällt stänger jag nu av allt som går och vägrar att ens stänga av bågen när vi tankar. Och efter lunch (och resten av dagen)kan jag trycka som vanligt på knappen. Det blir morgondagens överraskning om det verkligen är ok igen.

Vår inkvartering är på Landgasthof Reinhold i en autentisk inredning.

Efter en kvällsmat med knödel och 2 glas vin är jag helt säker på att jag kommer att sova som en prinsessa.

lördag 6 september 2025

KBA 2025 dag 1

Det var en lång dag.

Vi hann ympa och tappa upp 25 burkar honung, köpa ett nytt mc lås, lunch med barn, svärdöttrar och barnbarn vid ekohallen, köpa punkaspray på Biltema, ny kattsand, växla pengar, koka björnbärssylt och plommonsylt.

18.00 är hojarna klara och vi klär på oss. Första problemet uppstår, Stefans handskar är helt borta.

18:20 rullar vi så mot Trelleborg då fullkomligen skriker scramblern att det är för lite luft i framhjulet. Vända är ingen option, vi får kolla luften på macken i Trelleborg är det punka får vi lösa det under resan.

Halvvägs till Trelleborg… ooohhh min toppbox är inte stängd och tillika så sitter den då inte fast. Det gick bra, puh.

Samling på Basant för Indisk kvällsmat.

Incheckning på terminalen (i västra Trelleborg)gick smidigt men seden fick vi köra typ till östra sidan. Vid sista gaten är det en lastbil med valesångest och jag tvärnitar i en sväng, tja man är ju inte så stark så jag lägger hojen ner och fastnar under… en sträckning i röven/höften och en smält sko, annars bra.

Väl ombord är det ny kaos. Typ inta spännband, inga fästpunkter och personal som tycker att det är inte vårt problem. Oiihhh tågtutan inne i huvudet tjuter vääääldigt högt nu.

Det gick bra till slut, nu sitter vi äntligen i baren.

fredag 5 september 2025

Jobbiga veckor

 Den 11 Augusti vaknade inte vår fina kompis Niklas. 56 år gammal.

Idag har vi varit på begravningsgudstjänst i Gislaved och imorgon börjar mc resan som vi skulle köra tillsammans. 

Det var önte så här det skulle bli. För alltid i våra hjärtan.

söndag 11 maj 2025

Tvätta inredning Bonneville 1966

Jeeses, 
Ibland förbannar man intresset av gammalt mög.

Någonstans vid en tidigare renovering bestämde sig någon för att det var lättare att måla alla insidespaneler vita istället för att tvätta dom rena. Nu tänker jag att Ivy Gold ändå är ganska snyggt och försöker tvätta bort all färg med thinner. Det har ju sina fördelar, allt är i ett fluffigt guldskimmer och fantastiskt rent och snyggt ända tills man dagen efter tittar på delarna …
Jaja, instrumentbrädan blev ju halvskaplig iallafall, den gjorde jag med 1 glas vin och utan thinner.