tisdag 26 juli 2022

Norge 2022 dag 1

Upp med tuppen och rulla 8.15
5 timmars effektiv körning till Hirtshals i Danmark framför oss och incheckning är senast 16.00




Första bumpen blir kaos vid betalstationen på stora bält bron. När vi väl är igenom har vi 40 min ” ledig tid” för tanka o pauser och ca 30 mil körning. Det är bara till att gasa. I höjd med Århus börjar det regna och det behövs strax mer bensin. Inga mackar i sikte och tilltagande regn och det börjar kännas lite panikartat. Till slut en mack, regnställ på och snabbt ut på vägen. 10 mil senare är det verkligen behov av paus då vi båda sitter o klipper med ögonlocken. 15 fri tid , vi hinner ett snabbt stopp. Av med regnkläder och iväg igen. Vägen har hunnit torka och vi gasar friskt. Vi hinner fram och båten är försenad. 1,5 timma att väta på kajen , shit vad jag är glad att det är fint väder igen.


I Kristiansand är vår nattlogi på Airbnb värden Andrés båt




torsdag 7 juli 2022

Austin på väg.


Tanken med våran semester resa är åka runt i Sverige och kolla runt på gammla bilar. I min Austin hely sprite. Det blir Linus och jag som drar runt. Första ettiden blir till Jönköping Tenhult för hämta upp Linus som väntar där efter en tripp till high caparral med familjen.
Hmm vad e viktigast ha med när man har begränsad packning

Om någon undrar så så klart det regnar.
Nu kommer linus trodde ju inte han skulle ha två flak öl ochså.
Klarade mig ner cabbat fram till Växjö trots ösregn. 

Nu jv efter karlsborg blir det nercabbat igen. Fast det var rätt blött i bilen både med vatten och öl.


Snart framme i Västerås. Bara en kort bensträckare.


Toppen rum men lite långt in till stan trötta som få så det blir godnatt.


ostron kommer inte bli linus favo

jippi ford tanus på best in show.

sido ragg.

idag kommer vi ln på utställning fan ta en av dom mera uppskattade.


Idag raggas det hårt.även vi i austinen fast just nu så är det mat paus


Hur det gick till vågar jag tänka på men vi vart uppraggad av 2 grabbar sen vart det party fram till 4 på morgonen. 

Kultur idag mc museum i Surahammar. Sedan snabbt tillbaks till mariefred på camping. Så klart det regnar.


Fan blygseln tog över. Tror du inte en pinuppa ska fotta sig med bilen. Bara pojkvännen med på bild.blev lite blyg med fotandet


Efter lamfiler och gott vin på fin resturang så hem och dricker gin rent och käka räkbomb så man blir mätt

På besök på gripenholms slott. Jv vad kultur det blev. Men intresant.

kak buffé på taxing slott



Mys pys

Nu händer knasigt. Små sura för vi hamna lå gtbortstan. Skiter i vandrarhemmet drar till Västervik spelar mini golf som tja inte linus vi ner. Baddar käkar en pizza sedan iväg till jorhetsmuseum. Beställer nytt hottel i Karlskrona mitt i stan. Och nu ska vi supa till det. Sorry lite dåligt med bilder nu kommer lite strax


fredag 23 juli 2021

Första resan

Nu blev det ju lite roligt.
Första resan med nya hojen är samma som sista med min gamla.
Almdala-Norje Boke
I mars månad höll jag på att frysa ihjäl när jag körde BMW’n dit och lastade sedan på släpet för sista milen till Linköping och överlämnade till systersonen.


Min fina Triumph ska förhoppningsvis inte lastas på något släp på många år framöver. 



lördag 5 juni 2021

Nya väggar till garaget

En gång i tiden var det en svinhus. Numera är det en verkstad. Sakteligen renoverar vi hela huset och nu har det blivit dax för väggar och fönster. Fönster är väl ventilerande englas och väggar en salig blandning av allt. Just nu försöker vi få fason på den delen som är gjord av obränd lera....

tisdag 4 maj 2021

Bisyssla

Idag kom våra första bisamhällen på plats. Lite för kallt med 6.5 grader så det dröjer nog ett tag innan vi får se dom flyga ute.

måndag 3 maj 2021

Hur blev det en till Ford...

Igår for jag till Klippan för att köpa en Camaro. Det blev en Ford Taunus kombi från Vellinge och en förgasare (Ford Taunus) från Åhus och ingen Camaro till mig. Jag känner mig lurad....
Idag har den anrika Taunusen monterats ut från sin inväxta tillvaro på en garageuppfart och transporterats till gården för en ”liten” uppfräschning. Det gick ändå förvånansvärt lätt både att vinscha upp på flaket, putta av och putta vidare in i verkstaden. Nu är det Ford nummer 3 på gården som inte ska ha någon Ford. Stackars mig.






söndag 11 april 2021

Portarna utbytta till dörrar

De gamla portarna till stallet respektive ladan/hönshuset sjöng på sista versen och idag blev de utbytta till vanliga låsbara dörrar. Så skönt att det äntligen blivit gjort.