lördag 9 november 2013

Turkiet, Kemer

18 Oktober kl 02.30 var det äntligen dax för årets semester. I bilen och upp till Kristianstad Airport, tjoho Vi är på väg, trodde vi...

13 timmars försening på grund av ett jätte oväder i Turkiet. Helt okej med en solskensdag i Kristianstad istället för oväder i Turkiet.

14 dagars ledighet med allinclusive var precis vad vi behövde. Inga svåra beslut bara sola, äta och dricka. Den enda som inte var nöjd var vågen...

Fast i vanlig ordning så kan vi inte vara helt stilla så 2 utflykter blev det. Myra/Kekova med ett besök hos jultomten (st Nicolaus grav) och med lokalbuss till Antalya Aqarium och gamla stan.

lördag 2 november 2013

Veteraner?

Den 15 oktober blev den gamle lite äldre... 50bast för Baste. Utöver en androidhögtalare, vin, öl och konsertbiljett blev det en ny gammal moped. En crescent från 1965.

Kaka

Även om Linus fyller år efter Stefan så fick han ha sitt kalas först. Jag var dum nog att fråga vilken sorts tårta jag skulle köpa... Alldeles för stor och i många färger blev svaret. Plånboken kved och han fick baka själv. Det blev helt enligt planen.

Sommaren som försvann

Mycket av sommaren gick åt till underhåll av putsade fasader och byte av fönster i annexet. Men när det nu blev dax för 2 välförtjänt veckor i Turkiet så kände vi att det var helt okej att ta ledigt.

söndag 11 augusti 2013

Kräftpremiär

Nu är det slut på semester men vilken avslutning. Jag håller på att koka lag till mina egenhändigt fiskade Vätternkräftor och så snart den är klar så ska det kokas kräftor.

Igår hemma hos våra goda vänner Jörgen och Anna fick jag slåss med getingar i boden för att få ut burar, linor och flöten, köpa någon läbbig frusen fisk som sågades med bandsåg, hjälpa till att få båten i sjön och bli sjösjuk medan vi agnade och slängde i burarna.
Ovan på allt detta så kom sommarens största regn och åskväder idag när det var dax att ta upp burarna igen. Utrustade med en jätteback till kräftorna och stora regnjackor cirkulerade vi en stund i bil runt Järnevi och väntade tålmodigt på ett litet uppehåll och med en dåres tur så lyckades vi pricka en liten lucka utan regn och perfekt stiltje. Så ca 1,5kg vackra Vätternkräftor simmar nu i min vask och väntar på att bli tjänlig människoföda....

För första gången i mitt liv har jag varit ute och fiskat kräftor :-)

söndag 28 juli 2013

Så nära

Här satt vi och grattulerade oss själva till ett fantastiskt väl utfört helgarbete...men när vi kommer ut på gårdsplanen har vi en mindre swimingpol där.
När vi har fixat allt där inne i stallet så har det gamla röret över gårdsplanen gått sönder. Hurra börja gräva igen på en söndagskväll.

Roliga maskiner

Nästa vinter ska vi ha rinnande vatten innomhus och toalett i annexet. Jackhammer är ett av dom roligaste verktygen att använda i alla fall den första timmen.... Efter 15 timmars huggande, grävande och stenplockning skrattar vi inte längre.